W przyszłym miesiącu przypada Miesiąc Zdrowia Oczu u Dzieci i aby rozpocząć go nieco wcześniej, przyjrzymy się problemom wzrokowym związanym z nauką. W przyszłym miesiącu dzieci zaczną wracać do szkoły, więc teraz jest idealny czas, aby upewnić się, że Twoje dziecko przeszło niedawno kompleksowe badanie wzroku.
Wzrok i uczenie się są ze sobą ściśle powiązane. Około 80% tego, czego dziecko uczy się w szkole, jest prezentowane w formie wizualnej, a 25% dzieci w wieku szkolnym ma już problemy ze wzrokiem (5-10% przedszkolaków ma takie problemy). Umawiając się na kompleksowe badanie wzroku dziecka przed rozpoczęciem nauki w szkole, pomożesz mu odnosić sukcesy i być szczęśliwszym w szkole.
Trudności w szkole, począwszy od możliwości zobaczenia, co jest napisane na tablicy, a skończywszy na nauce czytania, nie tylko utrudniają naukę, ale także powodują frustrację dziecka i mogą wpłynąć na jego zamiłowanie do nauki. Choć większość szkół przeprowadza w pewnym momencie roku szkolnego szybkie badanie wzroku w celu określenia prostych wad refrakcji, takich jak krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm, istnieją inne zaburzenia widzenia, które mogą utrudniać naukę.
Widzenie to złożony proces, w którym oczy dobrze współpracują z mózgiem. Problemy z widzeniem związane z nauką można podzielić na trzy rodzaje. Pierwsze dwa typy wpływają przede wszystkim na wejście wzrokowe. Trzeci typ wpływa przede wszystkim na przetwarzanie i integrację wzrokową.
- Refrakcyjne problemy z widzeniem. Twoje dziecko trzyma książkę blisko twarzy podczas czytania lub ma trudności z widzeniem przedmiotów znajdujących się w dużej odległości. Są to zazwyczaj problemy z refrakcją, do których zalicza się krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm, ale mogą to być również bardziej subtelne błędy optyczne, zwane aberracjami wyższego rzędu.
- Funkcjonalne problemy z widzeniem. Ten rodzaj problemów odnosi się do różnych specyficznych funkcji oka i kontroli mózgu nad tymi funkcjami, takich jak współdziałanie oczu (używanie oczu razem), drobne ruchy gałek ocznych, umiejętność skupiania wzroku, świadomość peryferyjna i koordynacja oko-ręka. Problemy te mogą powodować zamazane lub podwójne widzenie, zmęczenie oczu i bóle głowy.
- Problemy z percepcją wzrokową. Percepcja wzrokowa obejmuje rozumienie tego, co się widzi, identyfikowanie tego, ocenianie znaczenia i odnoszenie tego do wcześniej zapisanych w mózgu informacji. Przykładem może być rozpoznawanie słów, które już wcześniej się widziało, i zdolność do tworzenia umysłowego obrazu widzianych słów.
Ponieważ większość rutynowych badań okulistycznych w szkołach i u pediatrów ocenia tylko problemy z refrakcją, warto udać się do optometrysty, który specjalizuje się w problemach wzroku u dzieci, aby ocenić problemy z widzeniem funkcjonalnym i percepcyjnym, które mogą mieć wpływ na uczenie się.
Ślepota barw nie jest uważana za problem wzrokowy związany z uczeniem się, ale może powodować problemy u bardzo małych dzieci, jeśli częścią zajęć w klasie jest dopasowywanie kolorów lub identyfikowanie określonych kolorów. Z tego powodu należy upewnić się, że badanie wzroku dziecka obejmuje test na ślepotę barw przed rozpoczęciem nauki w szkole.
Objawy problemów ze wzrokiem związanych z nauką:
- Bóle głowy, zmęczenie oczu, nadmierne mruganie lub pocieranie oczu
- Niewyraźne widzenie lub podwójne widzenie
- Skrzyżowane oczy lub gdy oczy poruszają się niezależnie od siebie
- Trzymanie książki bardzo blisko twarzy podczas czytania
- Pochylanie się nad stołem w celu zbliżenia się do rysunku lub pisma
- Używanie tylko jednego oka poprzez pochylanie głowy lub zasłanianie drugiego oka
- Gubienie się podczas czytania lub konieczność używania palca, aby utrzymać się na linii
- Wolne tempo czytania lub słabe rozumienie tekstu
- Pomijanie lub powtarzanie słów lub mylenie podobnych wyrazów
- uporczywe odwracanie wyrazów lub liter (po drugiej klasie)
- Trudności z zapamiętywaniem, identyfikacją lub odtwarzaniem kształtów
- Słaba koordynacja oko-ręka
- Rozproszenie uwagi podczas zajęć
Jeśli u Twojego dziecka występuje jeden lub więcej z tych objawów, mogą one wskazywać na problem ze wzrokiem związany z uczeniem się. Aby się tego dowiedzieć, należy udać się do okulisty specjalizującego się w badaniu wzroku dzieci w celu przeprowadzenia kompleksowej oceny. Jeśli nie wykryto problemu ze wzrokiem, problemy dziecka mogą być spowodowane problemami innymi niż wzrokowe, takimi jak dysleksja lub trudności w uczeniu się, w którym to przypadku należy skontaktować się ze specjalistą ds. edukacji w celu dokonania oceny.
Leczenie problemów z widzeniem związanych z uczeniem się
Jeśli u Twojego dziecka zdiagnozowano problem ze wzrokiem związany z uczeniem się, leczenie polega zazwyczaj na zindywidualizowanym i nadzorowanym przez lekarza programie terapii wzroku. Mogą być również przepisane specjalne okulary do noszenia w pełnym wymiarze godzin lub do określonych zadań, takich jak czytanie.
Pamiętaj, że kiedy dziecko ma trudności w nauce, zwłaszcza gdy inni koledzy w klasie nie mają problemów ze wzrokiem, które utrudniałyby naukę, może ono również doświadczać problemów emocjonalnych, takich jak niepokój, depresja i niska samoocena.
Zapewnij swoje dziecko, że problemy ze wzrokiem związane z nauką nie mają związku z tym, jak bardzo jest inteligentne, a dzięki odpowiedniemu leczeniu i/lub okularom wszystko stanie się łatwiejsze.