7/29/14
Przyszły miesiąc jest Miesiącem Zdrowia Oczu Dzieci i aby rozpocząć go nieco wcześniej, przyjrzymy się problemom ze wzrokiem związanym z nauką. W przyszłym miesiącu dzieci zaczną wracać do szkoły, więc teraz jest idealny czas, aby upewnić się, że dziecko przeszło kompleksowe badanie wzroku.
Wzrok i nauka są ze sobą ściśle powiązane. Około 80% tego, czego dziecko uczy się w szkole, jest prezentowane wizualnie, a 25% dzieci w wieku szkolnym ma już problemy ze wzrokiem (5-10% przedszkolaków). Umawiając się na kompleksowe badanie wzroku dziecka przed rozpoczęciem szkoły, pomożesz mu odnosić większe sukcesy i być szczęśliwszym w szkole.
Kiedy dzieci mają trudności w szkole, od możliwości zobaczenia tego, co jest napisane na tablicy do nauki czytania, nie tylko utrudnia to naukę, ale także sprawia, że dziecko jest sfrustrowane i może wpływać na jego zamiłowanie do nauki. Podczas gdy większość szkół przeprowadza szybkie badanie wzroku w pewnym momencie roku szkolnego w celu określenia prostych wad refrakcji, takich jak krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm, istnieją inne zaburzenia widzenia, które mogą utrudniać naukę.
Widzenie jest złożonym procesem, w którym oczy dobrze współpracują z mózgiem. Konkretne problemy ze wzrokiem związane z nauką można sklasyfikować jako jeden z trzech typów. Pierwsze dwa typy wpływają głównie na bodźce wzrokowe. Trzeci wpływa przede wszystkim na przetwarzanie i integrację wzrokową.
- Problemy z widzeniem refrakcyjnym. Twoje dziecko trzyma książkę blisko twarzy podczas czytania lub ma trudności z widzeniem przedmiotów znajdujących się daleko. Są to zazwyczaj problemy refrakcyjne i obejmują krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm, ale mogą również obejmować bardziej subtelne błędy optyczne zwane aberracjami wyższego rzędu.
- Funkcjonalne problemy ze wzrokiem. Ten rodzaj problemów odnosi się do różnych specyficznych funkcji oka i kontroli mózgu nad tymi funkcjami, takimi jak współpraca oczu (używanie oczu razem), precyzyjne ruchy oczu i umiejętności skupiania wzroku, świadomość peryferyjna i koordynacja oko-ręka. Problemy te mogą powodować niewyraźne lub podwójne widzenie, zmęczenie oczu i bóle głowy.
- Problemy z percepcją wzrokową. Percepcja wzrokowa obejmuje rozumienie tego, co widzisz, identyfikowanie tego, ocenianie jego znaczenia i odnoszenie go do wcześniej przechowywanych informacji w mózgu. Przykłady obejmują rozpoznawanie słów, które widziałeś wcześniej i zdolność do tworzenia mentalnego obrazu słów, które widzisz.
Ponieważ większość rutynowych szkolnych i pediatrycznych badań wzroku ocenia tylko refrakcyjne problemy z widzeniem, rozsądnie jest udać się do optometrysty, który specjalizuje się w problemach ze wzrokiem dzieci, aby ocenić funkcjonalne problemy z widzeniem i percepcyjne problemy z widzeniem, które mogą wpływać na naukę.
Ślepota barw nie jest uważana za problem wzrokowy związany z nauką, ale może powodować problemy u bardzo małych dzieci, jeśli dopasowywanie kolorów lub identyfikowanie określonych kolorów jest częścią zajęć w klasie. Z tego powodu należy upewnić się, że badanie wzroku dziecka obejmuje test ślepoty barw przed rozpoczęciem nauki w szkole.
Objawy problemów ze wzrokiem związanych z nauką:
- Bóle głowy, zmęczenie oczu, nadmierne mruganie lub pocieranie oczu
- Niewyraźne widzenie lub podwójne widzenie
- Skrzyżowane oczy lub oczy poruszające się niezależnie od siebie
- Trzymanie książki bardzo blisko twarzy podczas czytania
- Pochylanie się nad stołem, aby zbliżyć się do tego, co rysują lub piszą
- Używanie tylko jednego oka poprzez przechylanie głowy lub zasłanianie drugiego oka
- Utrata miejsca podczas czytania lub konieczność użycia palca, aby pozostać na linii.
- Wolne tempo czytania lub słabe czytanie ze zrozumieniem
- Pomijanie lub powtarzanie słów lub mylenie podobnych słów
- Uporczywe odwracanie słów lub liter (po drugiej klasie)
- Trudności z zapamiętywaniem, identyfikowaniem lub odtwarzaniem kształtów
- Słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Rozpraszanie się w klasie
Jeśli Twoje dziecko wykazuje jeden lub więcej z tych objawów, mogą one wskazywać na problemy ze wzrokiem związane z nauką. Aby się o tym przekonać, należy udać się do okulisty specjalizującego się w badaniu wzroku dzieci w celu przeprowadzenia kompleksowej oceny. Jeśli nie zostanie wykryty żaden problem ze wzrokiem, problemy dziecka mogą być spowodowane problemami niezwiązanymi ze wzrokiem, takimi jak dysleksja lub trudności w uczeniu się, w którym to przypadku należy skontaktować się ze specjalistą ds. edukacji w celu przeprowadzenia oceny.
Leczenie problemów ze wzrokiem związanych z nauką
Jeśli u dziecka zostanie zdiagnozowany problem ze wzrokiem związany z nauką, leczenie zazwyczaj obejmuje zindywidualizowany i nadzorowany przez lekarza program terapii wzroku. Mogą zostać również przepisane specjalne okulary do noszenia w pełnym wymiarze godzin lub do określonych zadań, takich jak czytanie.
Należy pamiętać, że gdy dzieci mają trudności z nauką, zwłaszcza gdy inni koledzy i koleżanki w klasie nie mają problemów ze wzrokiem, które utrudniałyby im naukę, mogą one również doświadczać problemów emocjonalnych, takich jak lęk, depresja i niska samoocena.
Zapewnij swoje dziecko, że problemy ze wzrokiem związane z nauką nie mają związku z tym, jak bardzo jest inteligentne, a dzięki odpowiedniemu leczeniu i/lub okularom wszystko stanie się łatwiejsze.
Susan DeRemer, CFRE
Wiceprezes ds. rozwoju
Discovery Eye Foundation